olx oszustwo uważaj

olx.pl to znana wszystkim marka sklepu z darmowymi ogłoszeniami typu wstaw i sprzedaj. Niestety,  ostatnio hakerzy postanowili zarobić na naiwnych klientach i stworzyli algorytm wyłudzeń. Ostrzega przed tym olx.pl na stronie POMOCY, ale nie ma tam przykładów, jak to działa. Dlatego wpis: „olx oszustwo uważaj”!

Szczególnie ważne jest to w przypadku, gdy mamy dorastające dzieci z kontami na olx.pl i kontami bankowymi, gdzie wpływają kieszonkowe od rodziców i inne bonusy pieniężne. Ale też chrońmy siebie i seniorów, którzy w dobrej wierze mogą czasami pójść za głosem serca, licząc na uczciwość zawartych w esemesach informacjach.

Pierwsza uwaga dla użytkowników olx.pl

WEJDŹ NATYCHMIAST NA KONTO/A OLX.PL I SKASUJ NUMER SWOJEGO TELEFONU, PONIEWAŻ GROS WYŁUDZEŃ MA ZWIĄZEK Z WYSYŁANIEM DO KLIENTÓW ESÓW NA TELEFONY I APKI.

Druga uwaga…

JEŚLI PODASZ HAKEROM SWOJE DANE DO LOGOWANIA NA KONTO BANKU, STRACISZ PIENIĄDZE I BANK TEGO CI NIE ZWRÓCI. OD STRONY BANKU WUGLĄDA TO TAK, JAKBYŚ SAM WSZEDŁ I DOKONAŁ OPERACJI TYPU: WYPŁATA ŚRODKÓW, PRZELEW ŚRODKÓW, PODANIE O KREDYT, CYKLICZNE PRZELEWY ITD. ZATEM ŻADNE REKLAMACJE DO BANKU TUTAJ NIE POMOGĄ.

Trzecia uwaga

NIGDY NIKOMU I NIGDZIE NIE UDZIELAJ ODPOWIEDZI NA PYTANIA O LOGIN DO KONTA BANKOWEGO, STAN KONTA, PIN ITP. – NIGDY.

Czując „smród” z operacji, jaką miałem przeprowadzić dzięki sms na WhatsApp’ie, rozpocząłem konwersację z klientką. Zobacz jak to wyglądało u mnie.

Screen 01

Tak niewinnie się zaczyna. Klientka jest zainteresowana zakupem sprzętu na olx.pl – udaje! Numer telefonu pewnie z karty jednorazowej? Zdjęcie ma budzić zaufanie…

Screen 02

Tutaj informuje, że zapłaciła 90 zł. za opiekacz.

Screen 03

Skrypt wysyła zawiadomienie o przelewie, ale uwaga, podpis pod nazwiskiem napisano po rosyjsku „Nazwisko” (Familia) – czyli Dominika ma na imię „Rodzina”. Adres zmyślony? Grafika kolorystycznie olx. W adresie www też olx, ale fałszywy – nieistniejący.

Screen 04

Nadchodzą fałszywe esemesy z linkiem do kliknięcia, aby pobrać pieniążki… Zaczyna się wyłudzanie danych!

Screen 05

Panel wygląda wiarygodnie, ale w który baner banku nie klikniesz i tak chodzi o wyłudzenie danych, aby następnie wejść na Twoje konto i Cię okraść ze wszystkiego, co tam masz.

Screen 06

Teraz wyłudzenie danych karty, wpisane cokolwiek. Przyciski „Otrzymać” i  „DOSTAĆ” budzą wątpliwości, powinno być „Otrzymasz” i „Prześlij” lub tp.

Screen 07

Zapytają jeszcze o loginy, piny, stan konta…. NIC NIE WPISUJ!, NIE DAJ SIĘ ZROBIĆ NA SZARO!

Screen 08

Już prawie masz dostać środki, czekaj na sms z kodemto fikcja! Przez cały czas możesz kliknąć na WSPARCIE, ale to także fałsz i działający w tle skrypt podpowiadający: czekaj, zaraz dostaniesz kasę lub coś tam…

Screen 09

Na pytanie o dane osobowe klientka odpowiada już dość dziwnie… Słabo po polsku.

Podsumowanie

Cała sytuacja nie ma nic wspólnego z portalem olx.pl, który niczego nie wysyła. Klient kupuje i płaci a kasa przechodzi na Twoje konto bez potwierdzenia w powyższy sposób.

  1. Nie daj się oszukać i wyłudzić pieniędzy.
  2. Chroń przed wyłudzeniami rodzinę.

A jeśli już się stało, co robić?!

Jeśli dałeś się nabrać, ktoś z bliskich zgłasza, że stało się to, co opisałem wyżej, szybko wykonaj dwie lub trzy czynności na koncie bankowym, starając się nie panikować:

  1. Zablokuj kartę, której dane podałeś.
  2. Zmień hasło użytkownika konta bankowego.
  3. Wolne środki przelej na inne konto – na wszelki wypadek.

Jeśli nie potrafisz wykonać powyższych czynności, bo nerwy i stres, zadzwoń na infolinię swojego banku. Łącz się z działem obsługi, poblokują wszystko i poradzą, co robić dalej.

Na infolinii banku zapytaj o nieautoryzowane wejścia na Twoje konto i operacje. Jeśli ich nie było, jest szansa, że złodzieje jeszcze nie zaczęli działać.

Jeśli odłożysz blokowanie karty i zmianę hasła, pieniądze znikną. Wiele dzieciaków w kraju z tego powodu płacze a niektórzy seniorzy stracili oszczędności życia.

Aneks

Podczas rozmowy z infolinią banku poproszą o opisanie sytuacji i przesłanie do nich. Oto list z informacjami, jakie mi przesłano, gdy wysłałem screeny.

Rozwiń odpowiedź banku

Dzień dobry,

dziękuję za wiadomości.

Otrzymał Pan fałszywego SMSa z linkiem do złośliwego oprogramowania. Szkodliwe oprogramowanie podgląda i śledzi Pana działania na komputerze/telefonie.  W ten sposób oszuści wyłudzają dane osobowe klientów, wykorzystują kody z narzędzia autoryzacyjnego i zlecają z konta przelewy.

Proszę o przeskanowanie telefonu/komputera programem antywirusowym. Jeśli wykryje on złośliwe oprogramowanie, proszę nie logować się na tym urządzeniu do serwisu internetowego iPKO. Proszę również przywrócić urządzenie do ustawień fabrycznych. Zalecamy również, aby zablokował Pan dostęp do serwisu iPKO oraz aplikacji mobilnej IKO. W tym celu proszę w iPKO wejść w Moje sprawy, a następnie: Moje sprawy -> Ustawienia -> Kanały dostępu Banku i hasła -> sekcja Serwis telefoniczny -> zablokuj dostęp. IKO zablokuje Pan w sekcji Produkty ->Aplikacja IKO ->Ustawienia aplikacji -> zablokuj.

Jeżeli kliknął Pan w link lub podał::

  1. jakiekolwiek dane np. dane do logowania, dane karty, kod z narzędzia autoryzacyjnego, proszę sprawdzić saldo i historię rachunku pod kątem nieautoryzowanych przez Pana transakcji i wniosków o produkty kredytowe.
  2. dane do logowania do iPKO, proszę po zalogowaniu do serwisu zmienić hasło: Moje sprawy -> Ustawienia -> Kanały dostępu Banku i hasła -> sekcja Serwis internetowy -> zmień hasło.

Jeśli korzysta Pan z aplikacji mobilnej IKO, hasło zmieni Pani przez kliknięcie w inicjały w lewym górnym rogu -> Ustawienia -> sekcja Bezpieczeństwo i dostępy -> Zmiana hasła do iPKO.

Gdy podał Pan kod z narzędzia autoryzacyjnego (kody SMS, karta kodów), proszę zablokować to narzędzie: iPKO-> -> Moje sprawy -> Ustawienia -> Autoryzacja.

Proszę sprawdzić, czy oszuści nie dodali nieznanego Panu urządzenia do zaufanych. Zrobi to Pan w iPKO po wybraniu:

– ikony Ustawienia na ekranie głównym -> Urządzenia zaufane lub

– Moje sprawy -> Ustawienia -> Urządzenia zaufane.

Zieloną kropką oznaczamy urządzenie, na którym jest Pan obecnie zalogowany do iPKO. Nieznane urządzenie usunie Pan po kliknięciu w symbol 3 pionowych kropek po prawej stronie, przy danym urządzeniu. Jeśli usunie Pan urządzenie, na którym jest Pan aktualnie zalogowany do iPKO, wylogujemy Pana z sesji. Przy ponownym zalogowaniu z takiego urządzenia, będzie mógł Pan dodać je ponownie do zaufanych.

Proszę sprawdzić historię rachunku w:

– iPKO: na głównym ekranie proszę wybrać rachunek  -> Operacje na koncie -> zakładka Zrealizowane lub Moje produkty -> Konta -> kafel z wybranym kontem -> sekcja Operacje -> zakładka Zrealizowane,

– IKO: Moje produkty -> Konta -> kliknięcie w wybrane konto -> zakładka Historia.

Proszę również sprawdzić nierozliczone płatności. Najszybciej zrobi to Pan w iPKO:

– Kafel z wybranym kontem na ekranie głównym -> kafel Historia -> zakładka Blokady lub

– Moje produkty -> Kafel z wybranym kontem -> sekcja Operacje -> zakładka Blokady.

Jeśli widzi Pan płatności mobilne wykonane przez IKO (kod mobilny BLIK), których Pan nie wykonywał, proszę zablokować aplikację w iPKO: Moje produkty -> zakładka Aplikacja IKO -> kliknięcie w kafel z aplikacją -> zakładka Dane i ustawienia -> sekcja Ustawienia aplikacji -> Zablokuj/Usuń.

W przypadku nieautoryzowanych transakcji kartą, proszę zastrzec kartę. Najszybciej zrobi to Pan samodzielnie:

– w iPKO: Moje produkty na górnej belce -> Karty -> kliknięcie w kafel z wybraną kartą -> Szczegóły i zarządzanie kartą -> Unieważnij kartę lub Menu górne -> Moje produkty -> Karty -> kliknięcie w kafel z wybraną kartą -> Na skróty -> Unieważnij),

– w IKO: Moje produkty -> zakładka Karty -> kafel z kartą -> 3 kropki przy nazwie karty -> Zastrzeż kartę.

Po zastrzeżeniu karty, zamówimy dla Pana nową kartę i wyślemy bezpłatnie na adres korespondencyjny. Kartę powinien Pan otrzymać do 7 dni roboczych od daty zamówienia.

Jeżeli odnajdzie Pan nieautoryzowane przez Pana transakcje, proszę złożyć reklamację w serwisie internetowym iPKO: Wiadomości (ikona koperty obok imienia i nazwiska) -> Nowe pytanie/zgłoszenie -> Reklamacja. W zgłoszeniu proszę podać szczegóły reklamowanych transakcji. Proszę również zgłosić sprawę na policję.

Zachęcam Pana do zapoznania się z informacjami o bezpiecznym bankowaniu, które znajdzie Pan na stronie: pkobp.pl > Klienci indywidualni > Więcej > Bankowość elektroniczna > sekcja Bezpieczny bank > link https://www.pkobp.pl/klienci-indywidualni/bankowosc-elektroniczna/bezpieczenstwo.

W przypadku pytań, proszę śmiało się z nami kontaktować. Chętnie pomożemy.

Z pozdrowieniami

 

(Visited 26 times, 1 visits today)

Skomentuj...